Therapeutisch tapen

De therapeutische taping methode is relatief nieuw. Deze manier van tapen is een functionele tape techniek, gebaseerd op principes uit de fysiotherapie. kinesiologie en osteopathie. Bij de toepassing van deze tape test de fysiotherapeut welke technieken gebruikt moeten worden en in welke (voorkeurs) richting de tape moet worden  aangebracht. Het effect: meteen na het tapen heeft u meer bewegingsvrijheid en minder pijn.

Deze manier van  tapen is een bindweefsel tape methode.

Het verschil tussen therapeutische tape en gewone sporttape

Het traditionele sport tapen is vaak gericht op het geheel of gedeeltelijk vast zetten van gewrichten. Gewrichten en de spieren er omheen zijn echter gemaakt om te BEWEGEN!

Tape helpt het lichaam bij het natuurlijke herstelproces en compensatie mechanismen. Bij pijn en blessures zoekt het lichaam namelijk naar manieren om te kunnen blijven bewegen.

Krimpwerking (shrink & lift effect)

De tape is met rek opgebracht op de onderlaag en krimpt nadat het op de huid opgebracht is. Deze ‘krimpwerking’ is de belangrijkste werking van de tape. De tape lift tijdens het krimpen de huidlagen. Met als gevolg:

• druk vermindering en pijnafname

Zo ontstaat een betere doorbloeding en vocht (lymfe)afvoer van het weefsel. Bovendien stimuleert deze tape ook (gevoels) sensoren in de huidlagen.

• myofasciale  sturing verbetert de gewrichtssturing
  • stabiliteit verbetering van de gewrichten.
Effect: pijn vermindering

Door vocht ontstaat druk in de verschillende weefsels, spieren, onderhuidse lagen en alles daar tussen. Dit prikkelt de druksensoren en wordt ervaren als pijn. Pijn werkt op de spieren: deze gaan extra aanspannen. Hierdoor kunnen gewrichten minder goed bewegen. Door de liftwerking van tape is er juist minder druk en directe afname van de pijn. Ook het bewegen gaat makkelijker en durft u meer/weer te bewegen. En bewegen stimuleert weer de doorbloeding en het herstelproces.

Kenmerken van de tape:
  • De tape is een elastische katoenen, luchtdoorlatende tape.
  • De tape is vochtbestendig (douchen is mogelijk), dep de tape na de tijd droog
  • De lijmlaag is hypo allergeen, waardoor er maar zelden allergische reacties zijn.
  • Er zijn geen medicinale bestanddelen toegevoegd.
  • De werking begint direct zodra deze opgeplakt is.