Wat is dry needling

Dry needling, soms ook ‘Intramuscular stimulation’ (IMS) genoemd, is een behandelmethode waarbij met een naald in weefsel wordt geprikt. Deze methode wordt onder andere toegepast voor de behandeling van een myofasciaal ( myo=spier) pijnsyndroom, stijfheid en pijn in de spieren.

Dry needling is een relatief nieuwe behandelmethode binnen de fysiotherapie. D.m.v. een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling betekent letterlijk “een droge accupunctuurnaald”; er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten. Dry needling werkt op de “knopen” in de spier ook wel triggerpoints genoemd.

Het verschil met acupunctuur

Dry needling is gebaseerd op Westerse anatomische en neurofysiologische principes en moet dus niet verward worden met acupunctuur.

Bij een acupunctuur behandeling worden energiebanen (meridianen) geprikt. Deze behandeling heeft invloed op de energie in het lichaam i.t.t. dry needling waarbij lokaal of via de wervelkolom invloed op de spierspanning wordt uitgeoefend. Acupunctuur werkt dus meer op het energetische kader en dry needling op het bewegingsapparaat.

Wat is een triggerpoint

Triggerpoints staan in de volksmond bekend als spierknopen, Het zijn eigenlijk zeer lokale verkrampingen in spieren waar als gevolg van een gebrek aan doorbloeding en zuurstof een overgevoelige plek ontstaat. Dit kan ook een uitstralende pijn opwekken in een ander deel van het lichaam.

Triggerpoint kunnen zich uiten in:

• pijn/stijfheid lokaal in een spier of elders in het lichaam
    • verminderde bewegingsmogelijkheden in bijbehorende gewrichten door o.a verkramping
    • krachtsvermindering in de betrokken spieren
    • tintelingen in armen of benen, hoofdpijn etc.
    • pijnontwijkend bewegingspatroon; het lichaam gaat compenseren om de pijn te ontwijken
    • vermoeidheid
Hoe ontstaan triggerpoints
  • Overbelasting van spieren door:
    • het herhaaldelijk uitvoeren van een zelfde beweging
    • het langdurig statisch aanspannen (bijv het zitten met opgetrokken schouders)
    • kortdurende zware inspanning (zwaar tillen, sporten, in de tuin werken)
    • verkeerde houding
    • psychologische factoren zoals stress en depressie
    • lichamelijke kenmerken (beenlengteverschil, bekkenscheefstand, platvoeten)
    • langdurige afwezigheid van beweging, bv bij gips/brace of sling
    • slappe banden rond gewrichten
  • Acuut vertillen, schokken, valpartijen, botsingen en operaties
  • Injectie in een spier

Klik hier voor een filmpje met uitleg over triggerpoints.

De rol van de fysiotherapeut

De fysiotherapeut analyseert eerst uw klacht door een gesprek en een gericht onderzoek. Daarna gaat de fysiotherapeut op zoek naar de blokkade in uw lichaam. In de spieren wordt bv gericht gezocht naar triggerpoints. De blokkade moet verminderd dan wel opgeheven worden en zal dan ook behandeld worden om de spieren te ontspannen.

De triggerpoints wordt uitgeschakeld d.m.v. het gericht aanprikken van deze punten met een naaldje. Dit inbrengen van het (dunne) naaldje voelt u in principe niet. Als een triggerpoint aangeprikt wordt kan de spier zich even kort aanspannen. Dit geeft een soort krampgevoel of een schokkerig/stroom gevoel. Daarna ontspant de spier en kunt u meestal makkelijker met minder pijn bewegen. Dit wordt ook als het ontzuren van de spieren gezien en gevoeld.

Soms voelen de spieren daarna wat zwaar/beurs aan maar dat is van korte duur.

Positief effect

Het werkingsmechanisme van dry needling is te verklaren vanuit meerdere lichamelijke reacties.

Als eerste lokaal: de lokale ontspanning door verbeterde doorbloeding en het ontzuren van het weefsel geeft ontspanning. Maar ten tweede ook zeker door de reactie van het zenuwstelsel die betrokken is bij de pijndemping.

Door het aanprikken met het naaldje treedt er een reflex op waardoor er een lokale spieraanspanning (twitch) optreedt. Deze onwillekeurige samentrekking van de spier is een belangrijke stap om de pijncirkel te doorbreken!

IN 2 FYSIO

In praktijk IN 2 FYSIO heeft Carola van Ham de opleiding dry needling afgerond. Zij mag alle gebieden in het gehele lichaam behandelen. Deze kennis wordt gecombineerd daar waar nodig is. Dry needling is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling, waardoor de vergoeding  valt onder uw aanvullende zorgverzekering.